Må bra 

För att må bra behövs rutiner, redskap och strategier! Se på dig själv med mycket kärlek. Grunden till framgång är att du talar om och till dig själv som om du redan är på väg mot målet. "Jag älskar mig själv och bygger nu mitt nya liv."

Måbratips

Här har jag samlat saker som hjälpt mig att må bra. Det viktigaste är själva förhållningen du har till dig själv, att du har tålamod med dig. Dina reaktioner och känslor svarar upp mot det som hänt. Själv såg jag ingen möjlighet att förstå hur jag skulle kunna gå vidare och hitta meningen med livet igen. Men med logikens hjälp går det att ta till sig målet att bli "vanlig" igen. Här finner du enkla måbratips som är tillåtande och det är där du behöver börja. 

 

Var snäll mot dig själv!

Gör minsta möjliga, förenkla tillvaron och tillåt dig vara lat. Du kommer att få tillbaks aktivitet och kreativitet. Så snart du börjar röra på din kropp kommer du att känna dig lite bättre. Ta korta promenader och när du förmår går du lite längre sträckor. Betrakta vädret, hälsa på solen och se detaljer i naturen. Finns det någon fågel som hälsar på dig? Gå gärna ute i skogen. Andas in med magen så du syresätter dina lungor! Låt solen skina på dig!

 

Vad har tidigare i livet fått dig att må bra och njuta?

Vila, om du njuter mer av det så kryp ner i sängen! Drick en kopp varmt te eller något du tycker är riktigt gott och tillåt dig att bara sitta och göra ingenting. Ta ett bad, ät något gott, ta en frukt, gör något du brukade tycka om att göra.

 

Andas ända från magen

Andas in med djupa andetag så att hela kroppen syresätts och kommer i vila. Det kan du göra var du än är, när som helst. Lägg handen på magen och när du andas in känner du hur magen blir stor och höjs. När du andas ut sjunker den ihop. Andas du kort, med övre delen av bröstkorgen, går en signal ut i hela kroppen att den befinner sig i en stressad situation. När du kontrollerar din andning släpper ångest och du slutar hyperventilera. Redskapet att andas rätt  behöver du påminna dig själv om!

 

Meditera

Din kropp orkar mycket, men sinnet behöver vila. Tankarna behöver samlas och stillas för att ge dig behövlig vila från tanketjattret som hela tiden återkommer helt ostrukturerat. I den pausen kan hjärnan sortera alla intryck och du kan ge dig återhämtning.

 

Sätt dig bekvämt med rak rygg och slut ögonen. Ta några djupa andetag och känn hur du kommer till ro. I meditationen vill vi att tanken samlar sig. Det gör du genom att tänka på en bild av något skapar ro i dig. Det kan vara en solnedgång… eller en snöflinga. Varje gång andra tankar kommer tillbaka tar du upp din bild och börjar känna tystnad. Stanna i den vilan så länge det känns bra. Börja med några minuter. Med tiden kan du meditatera 15-20 minuter.

 

Gör enkla Yoga-rörelser

Du kan hitta många olika sätt att göra yoga och att meditera. Du kan testa De 5 Tibetanerna som är 5 mycket enkla rörelser att utföra, som du i din egen takt kan öka i antal. Börja med 3 rörelser av varje, en gång om dagen. Man kan öka med några rörelser för varje gång, tills du gör 21 rörelser av varje övning. Gör ökningarna i din egen takt!

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=87WLad24rlA

 

De fem tibetanerna. Det finns mer att läsa på nätet om du söker på De fem tibetanerna.